Proposta de creació d’un grup de treball per a l’assoliment de la reducció de les taxes d’interinitat
La Intersindical-CSC presentem la proposta d’iniciar un nou grup de treball per a solucionar la problemàtica de l’abús de la temporalitat a l’administració pública.
Un cop conegudes la sentència del TJUE sobre la responsabilitat de les administracions públiques en l’abús de la temporalitat del personal interí i les recents sentències 252/2020 del Tribunal Contenciós Administratiu d’Alacant i la STS 1278/2020, queda palès el fracàs del PESCO en l’objectiu de la reducció de la taxa de temporalitat i establir la responsabilitat de l’Administració.
Per aquest motiu la Intersindical-CSC plantegem, en el marc de la Mesa Sectorial de Negociació del personal tècnic i administratiu, l’inici d’un procés de negociació entre l’Administració de la Generalitat i la representació social per valorar crear un marc de negociació davant la situació actual, més enllà dels actuals PESCO (que eren previs a la sentència del TJUE i de la sentencia del tribunal d’Alacant), per procurar trobar una sortida acordada, sent proactius, sense esperar la transposició normativa, i evitar iniciar un procés de judicialització del conflicte. Una vegada vist que en el calendari facilitat en el Grup de Treball de la setmana passada, en cap cas en un termini raonable es reduiria la temporalitat i interinitat al 8% que estableix com a recomanable la Unió Europea.
Tenim instruments dins de la legislació actual que no s’han utilitzat i que podrien formar part de la solució, com ara la utilització del concurs de mèrits per l’accés a la funció pública que permet l’art. 61 de l’EBEP.
L’objectiu que perseguim està clar: reduir la temporalitat, i no només estabilitzant places sinó el major nombre de persones. Al mateix temps, volem garantir el dret a la promoció interna del personal funcionari de carrera i la igualtat d’accés a la Funció Pública.
L’Administració es torna a tancar en banda i espera solucions que li vinguin donades des de l’Administració estatal. La majoria d’organitzacions sindicals, tot i reconeixent la problemàtica, opten per traspassar aquesta negociació a futurs acords de la Mesa general de negociació.
Problemàtiques de la reincorporació al treball
La Instrucció 5/2020 s’ha mostrat massa genèrica, fet que ha provocat poca concreció en els plans de contingència quant al desenvolupament de la flexibilitat horària, torns de treball i ús del teletreball com a eina preventiva en la transmissió de la covid-19.
A més, també denunciem que en determinats departaments, com ara el d’Educació, des de les direccions dels centres educatius s’està demanant el retorn de personal vulnerable sense que hagi passat la corresponent avaluació dels serveis de prevenció. Des del Departament se’ns argumenta que si ha estat així ha estat per una mala interpretació d’aquestes direccions i que el protocol deixa clar que la darrera paraula quant a la incorporació del personal vulnerable és dels serveis de prevenció de cada servei territorial.
També denunciem la problemàtica que ha suposat el no cobriment de les absències del PAS de centres docents, fet que ha comportat un augment de la càrrega de treball.
Per últim, lamentem (com ja ens hem referit en altres ocasions) la poca voluntat de negociació de temes de salut laboral de les delegades i els delegats de prevenció en la confecció dels plans de retorn departamentals.
Gaudiment de vacances, permisos d’assumptes personals i altres permisos
Hi ha una demanda unànime des de la part sindical a l’Administració en el sentit que s’està fent una interpretació restrictiva sobre el gaudiment de vacances i permisos més enllà de les regulacions de la Instrucció 5/2020.
Som conscients que s’han pogut acumular dies d’assumptes personals i que ara s’ha d’evitar l’excessiva acumulació al final de l’any. Per això proposem que s’allargui el termini de gaudiment en comptes de reduir-lo o limitar-lo.
Qüestions diverses sobre el teletreball
El decret sobre el teletreball està previst que es publiqui aviat. Aquest decret potser necessitarà aviat alguns retocs ja que està previst que hi hagi una reforma de l’EBEP en la qual s’inclourà aquesta modalitat de treball.
Recomanem a l’Administració que, quan aquesta modalitat estigui normalitzada (no com ara, que el que s’està fent és un treball domiciliari d’emergència), es garanteixi el dret a la desconnexió digital i s’evitin vicis com els que ens estem trobant d’utilització de xarxes socials per coordinar equips de treball, enviament de correus en caps de setmana o la utilització de telèfons mòbils particulars per desenvolupar tasques del lloc de treball.
Hores extraordinàries en els centres penitenciaris
Portem ja diverses reunions sense poder solucionar aquesta problemàtica. Funció Publica diu que es va demanar que es reunís el grup de penitenciaris, i no s’ha avançat amb la rapidesa que es voldria i fos necessària, però amb més retard del previst el tema es troba pendent del Grup de Treball.
Altres peticions denegades per l’Administració
Es presenta la petició de suprimir la limitació de romandre 6 mesos en el lloc de treball per poder optar a una nova plaça i Funció Pública no ho accepta, ja que la finalitat és cercar la estabilitat de la plantilla.
També es demana un actualització de les retribucions quan es retorna d’una situació d’IT. Per exemple, pel que fa als endarreriments dels augments retributius o en la percepció de triennis. L’Administració diu que s’està complint la normativa vigent, tot i que els sindicats apuntem a resolucions judicials que anirien en la línia demanada per la part social.
Informacions de la Mesa General de negociació
- Cobrament del 60% de la paga de l’any 2013 el mes de juliol.
- Es presenta la proposta d’atorgar una gratificació al personal que ha participat en la lluita directa contra la Covid-19. En aquest sentit, les gratificacions adopten les modalitats següents:
- Personal sanitari: pagament en funció del percentatge de temps realitzant tasques presencials i la categoria professional. La forquilla de la remuneració va dels 350 als 1350€.
- Personal de residències de gent gran: la forquilla se situa entre 500 i 900€, segons la categoria professional.
- Bombers, agents rurals, mossos, funcionaris de presons i personal d’emergències: la gratificació consistirà en més hores de lleure, festius o en compensació econòmica.
La Intersindical-CSC recordem que la proposta que va presentar a la Mesa de negociació corresponent va ser que es compensés a tot el personal de l’Administració de la Generalitat que havia desenvolupat tasques presencials durant la pandèmia de la Covid-19. Tampoc podem estar satisfets d’unes gratificacions que s’atorguen per categories professionals quan el repartiment hauria de ser igual per a tothom. En aquest sentit,
ahir vam convocar concentracions del personal sanitari. La proposta no té l’aprovació de les organitzacions sindicals.
SEGUIREM INFORMANT!
Intersindical-CSC Generalitat i Ens Adscrits