dilluns, 30 de març del 2020

TEMPS CONVULSOS


Una reflexió sobre la situació actual

Així podríem definir el que de nou ens torna a tocar a viure, temps convulsos. El Covid-19 ens ha portat una situació nova que no havíem viscut mai fins ara, una pandèmia que ens ha obligat a aturar-nos i a treballar plegats/des per mirar de minimitzar els danys provocats per aquesta pandèmia. Una malaltia altament contagiosa i amb una alta mortaldat: quan estem escrivint aquestes línies el país ja passa de 1.000 persones mortes i milers d’infectades.
Aquesta aturada sobtada ha posat de manifest les misèries del sistema econòmic i laboral en què vivim. Encara no havíem assolit la recuperació de drets perduts durant la crisi del 2008 (i tenim aquesta horrorosa sensació de dejà vu), que de sobte ens tornem a veure immersos en una crisi sanitària, però també econòmica i social. La punta de llança per aplacar-la són els serveis sanitaris i socials, els que van ser més castigats pressupostàriament i ideològicament en les darreres dècades. Ara hem pogut comprovar que la societat estem molt lluny de posar en el nostre centre a qui toca: les persones i la seva cura. Esperem sortir d’aquesta fixant-nos en allò més important: la vida de les persones.
En quinze dies de gestió tots i totes hem pogut comprovar que la improvisació, la imposició política i la sobreprotecció de “l’economia“ han estat a l’ordre del dia: quatre decrets lleis ambigus, caos i incertesa a milions de llars... En temps de crisis el darrer que ha de fer un govern és crear incertesa com ho ha fet l’espanyol. A banda de mirar de carregar el cost econòmic i social sobre els i les de sempre. ERTOs, acomiadaments, autònoms/es, pimes... són paraules darrera les quals hi ha centenars de milers de persones que pagaran un preu alt per protegir la seva salut i la de tots/es. I això ni és just ni és progressista, les coses pel seu nom.
També veiem com el Covid19 és transmet amb més velocitat en els barris amb rendes més baixes, allà on el teletreball no arriba. També ha posat de manifest la desprotecció de les dones davant els seus agressors domèstics, o la solitud de moltes persones grans.
Finalment, tard i malament, ja tenim un confinament total. I restarem a les nostres llars més temps del que hom es podia pensar (Maig? Juny? Qui ho sap?). Però per seguir-lo cal que tothom tinguem assegurats els serveis bàsics, el jornal, els àpats, la llum, l’aigua, les comunicacions...  i baixar la corba fins a eradicar aquesta pandèmia, ni que sigui temporalment.

dilluns, 9 de març del 2020

Acord condicions de treball dels Col·lectius de Salut Pública


Us expliquem per què hem votat un sí crític a l’últim redactat de l’Acord sobre les condicions de treball dels col·lectius funcionarials que conformen els equips de salut pública de la Secretaria de Salut Pública del Departament de Salut en el període 2020-24:

Crític – perquè aquest acord és fruit de la pressa de l’administració per acordar alguna cosa abans no entrem en situació de govern en funcions, l’odissea de formar un nou govern, canvi de govern etc. Un govern en funcions només està habilitat per tractar els assumptes ordinaris necessaris per al funcionament correcte de l'administració per tant no és raonable que signi acords que vinculin el proper govern. En qualsevol cas, aquesta situació es pot allargar mesos, situació que no calia imaginació per haver previst molt abans.
Crític – perquè els 5 sindicats amb representació a la Mesa Sectorial de Negociació i a la Taula de negociació que ha donat lloc a aquest acord hem dit des del primer moment de la primera de les quatre llargues i denses reunions que estàvem molt d’acord amb l’augment del 10,25% de sou als titulats superiors en salut pública (TSSP) perquè era una ocasió clara de reparar una injustícia històrica. No ha estat correcte condicionar aquest canvi, estrictament monetari, a les modificacions d'altres condicions de treball.
Crític – perquè no són maneres de treballar enviar un document modificat 19 hores abans que s’hagi de signar o no, ni aparèixer a l’acte de signatura amb un document amb nous canvis, etc. Temps per a pensar el mereixem tots i totes i el resultat sol ser millor.