dilluns, 30 de març del 2020

TEMPS CONVULSOS


Una reflexió sobre la situació actual

Així podríem definir el que de nou ens torna a tocar a viure, temps convulsos. El Covid-19 ens ha portat una situació nova que no havíem viscut mai fins ara, una pandèmia que ens ha obligat a aturar-nos i a treballar plegats/des per mirar de minimitzar els danys provocats per aquesta pandèmia. Una malaltia altament contagiosa i amb una alta mortaldat: quan estem escrivint aquestes línies el país ja passa de 1.000 persones mortes i milers d’infectades.
Aquesta aturada sobtada ha posat de manifest les misèries del sistema econòmic i laboral en què vivim. Encara no havíem assolit la recuperació de drets perduts durant la crisi del 2008 (i tenim aquesta horrorosa sensació de dejà vu), que de sobte ens tornem a veure immersos en una crisi sanitària, però també econòmica i social. La punta de llança per aplacar-la són els serveis sanitaris i socials, els que van ser més castigats pressupostàriament i ideològicament en les darreres dècades. Ara hem pogut comprovar que la societat estem molt lluny de posar en el nostre centre a qui toca: les persones i la seva cura. Esperem sortir d’aquesta fixant-nos en allò més important: la vida de les persones.
En quinze dies de gestió tots i totes hem pogut comprovar que la improvisació, la imposició política i la sobreprotecció de “l’economia“ han estat a l’ordre del dia: quatre decrets lleis ambigus, caos i incertesa a milions de llars... En temps de crisis el darrer que ha de fer un govern és crear incertesa com ho ha fet l’espanyol. A banda de mirar de carregar el cost econòmic i social sobre els i les de sempre. ERTOs, acomiadaments, autònoms/es, pimes... són paraules darrera les quals hi ha centenars de milers de persones que pagaran un preu alt per protegir la seva salut i la de tots/es. I això ni és just ni és progressista, les coses pel seu nom.
També veiem com el Covid19 és transmet amb més velocitat en els barris amb rendes més baixes, allà on el teletreball no arriba. També ha posat de manifest la desprotecció de les dones davant els seus agressors domèstics, o la solitud de moltes persones grans.
Finalment, tard i malament, ja tenim un confinament total. I restarem a les nostres llars més temps del que hom es podia pensar (Maig? Juny? Qui ho sap?). Però per seguir-lo cal que tothom tinguem assegurats els serveis bàsics, el jornal, els àpats, la llum, l’aigua, les comunicacions...  i baixar la corba fins a eradicar aquesta pandèmia, ni que sigui temporalment.
També hem comprovat que, en temps convulsos, cal tenir un ESTAT que protegeixi la nostra població. I que algunes administracions públiques pensin més en la salut de la ciutadania i que no pas en protegir pactes de “gobierno”, que a hores d’ara no tenen ja cap futur.
Les competències reals de cada administració han quedat meridianament clares. Mentre el govern espanyol, amb l’acord de les patronals i els sindicats del règim, disposa els ERTOs com a solució per aturar les activitats no essencials (els centres esportius municipals -CEM-, per exemple, han estat tancats per ordre governativa), l’Ajuntament de Barcelona (governat pels mateixos partits que l’executiu espanyol) emet un decret per fer-se càrrec dels salaris dels treballadors i les treballadores de les concessions municipals (com els CEMs), però no prohibeix fer cap ERTO... Què han de fer llavors el CEMs? De la mateixa manera, podríem parlar de l’administració de la Generalitat i les empreses encarregades del servei de menjador escolar.
Aquesta descoordinació institucional és precisament el que des de bon principi s’hauria d’haver tallat d’arrel... però l’axioma de sortida per a alguns/es responsables no era aturar la pandèmia i salvar vides, sinó aprofitar l’avinentesa per imposar un relat polític. El resultat serà completament el contrari. El temps convulsos també posen a tothom al seu lloc.
Donar-vos les gràcies a totes i tots aquells/es que esteu cada dia deixant-vos la pell per aturar aquesta pandèmia i els seus estralls.
Moltes gràcies!