divendres, 29 de maig del 2020

Manifest de la Junta de Personal del SOC

UNTA DE PERSONAL DEL SOC
CASUALITAT? IMPROVITZACIÓ? OBLIT?
NO MENYSPREU ELS/LES REPRESENTANTS DELS TREBALLADORS I LES TREBALLADORES
 
Han estat nombroses les ocasions en què la Junta de Personal del SOC hem estès la mà per negociar.

Tots els sindicats que hi formem part, per compromís i per responsabilitat, hem ofert el nostre suport i la nostra col·laboració, i especialment, en aquests moments excepcionalment difícils per a la nostra societat.

Nogensmenys, exigim respecte envers els òrgans legals de representació dels treballadors i les treballadores.

Considerem que no és de rebut la manca d'informació que estem patint, el fet de desconvocar una reunió del Comitè de Seguretat i Salut  (CSSL) a darrera hora, sense donar-nos cap tipus d’explicacions, mentre es fan córrer informacions diverses i contradictòries mitjançant persones que no tenen cap representativitat legal dels treballadors i treballadores del SOC.

“PROU D’ACUDITS DEL TELÈFON, PROU DE RÀDIO MACUTO AL SOC”
Cal utilitzar els canals de comunicació que estableix la normativa, ja sigui mitjançant la Junta de Personal o bé mitjançant el Comitè de Seguretat i Salut, segons correspongui. Volem ser informats a priori i no pas a cosa feta, i que es compti amb nosaltres no només quan les decisions ja estan preses. Seguir com fins ara només pot portar-nos a situacions no desitjades.
La seguretat i salut dels treballadors no són un joc: cal que les i els representants sindicals tinguem el lloc que ens pertoca, tant en la definició i negociació de les noves estratègies com en les accions que s’hauran d’afrontar a nivell laboral. Farem el que calgui per a què es respectin els drets laborals i sindicals de totes les treballadores i treballadors del SOC.

La Junta de Personal diem PROU, així NO
No n’hi ha prou amb bones paraules. Volem respecte, tenir veu, i exercir les tasques per a les quals vam ser escollits. En cas contrari, la Junta prendrà les mesures i decisions que consideri oportunes.

dimarts, 26 de maig del 2020

L'UME un cavall de Troia a les emergències


L'UME, un cavall de Troia a les emergències
Davant del procés de desescalada, amb una situació més relaxada i amb un sistema sanitari menys tensat, creiem que és moment de parlar de l’UME, la seva creació i les seves actuacions. Primer de tot, fem un salt en el temps per conèixer els motius de la seva creació i la seva evolució fins a la situació actual.

Qué és l’UME?
L’UME és la Unidad Militar de Emergencias de l’exèrcit espanyol dedicada a intervenir en supòsits de greu risc, catàstrofes, calamitats o altres necessitats públiques.

La seva creació va ser aprovada en el Consejo de Ministros del 7 d’octubre de 2005, un mes abans de la disposició de l’article 15.3 de la Ley Orgánica 5/2005, de 17 de Noviembre, de la Defensa Nacional annexa a l’article 15. La creació d’aquest article va permetre a l’exèrcit la fundació exprés d’un cos especialitzat en les emergències amb una gran dotació pressupostària i unes enormes capacitats de maniobra i d’activació en l’àmbit estatal.

Tot i que governs anteriors havien mostrat tímids intents de dotar l’exèrcit amb més capacitat per actuar davant les grans emergències i catàstrofes, no fou fins al mandat de Jose Luís Zapatero que el projecte va ser desenvolupat. Els desencadenants que van impulsar la creació de l’UME van ser les nevades al terç nord peninsular del 2004 amb centenars de persones atrapades a les carreteres, els continuats incendis forestals, estiu rere estiu, amb reaccions tardanes i ineficaces per part de vàries comunitats autònomes i, en especial, el foc forestal de Guadalajara que va provocar la mort d’11 membres d’un reten antiincendis.

Al llarg dels consecutius anys s’ha dotat a l’UME de més capacitats operatives com poder actuar en emergències en l’àmbit internacional (Real Decreto 454/2012, de 5 de Marzo), formar part de la INSARAG de les Nacions Unides o l’activació de l’UME per part del Ministeri d’Interior si aquest dictamina una emergència d’interès nacional (Ley 17/2015, de 9 de Julio).

Des dels seus inicis, l’any 2006 es va iniciar el procés de selecció de personal, tots ells provinents d’altres unitats operatives de l’exèrcit. Aquest reclutament voluntari va ser ràpid i àgil gràcies a les millores salarials i amb promeses de ràpids ascens en l’escala jeràrquica. Durant els següents anys l’UME va anar creixent en personal i presència arreu del territori fins a arribar a tenir 7 bases operatives amb diferents batallons, grups de comandament i de suport.

Per a la creació de l’UME es van destinar durant els primers tres anys uns 1660M€. La resta d’anys fins a completar el 2019 ha tingut un cost mitjà de 135M€/any on el manteniment dels salaris és la despesa principal. S’ha de tenir en compte que aquests números són aproximants davant la manca de transparència de les despeses reals del Ministeri de Defensa, on no s’inclouen aquelles partides pressupostàries extraordinàries de Defensa com les Inversiones Reales o Gastos Corrientes en Bienes y Servicios aplicables en cada anualitat.

dijous, 21 de maig del 2020

Comissió Paritària Sectorial de Prevenció de Riscos Laborals

Resum de la reunió de la Comissió Paritària Sectorial de prevenció de riscos laborals
21 de maig 2020

 Fem un breu resum dels temes tractats a la Comissió Paritària Sectorial de riscos laborals que inclou el personal funcionari tècnic, administratiu i laboral.

1. Actualització de les dades d’afectació de la Covid-19. Dades segregades per positius i per personal aïllat per departaments i organismes autònoms.

L’Administració ha enviat un document actualitzat en data 18 de maig. Aquestes dades no es troben segregades i per tant reiterem la petició i afegim que també cal tenir les dades de l’evolució de la malaltia i, si és possible, saber el percentatge d’immunitat. L’Administració es compromet a fer-ho en els propers dies.

Si les voleu consultar-les podeu fer clic aquí

2. Mesures de reincorporació progressiva a la feina. Informació sobre la situació, presentació i consulta als delegats i a les delegades de prevenció, dels plans de reincorporació dels diferents departaments. Previsió del nombre de personal que haurà de fer tasques presencials i el que podrà fer tasques telemàtiques o treball a domicili. 

Es demana un control rigorós per part del Servei de Prevenció de la Funció Pública per tal que totes les delegades i els delegats de prevenció tinguin el pla de retorn del departament respectiu i sigui sotmès a la negociació i les aportacions escaients en el corresponent Comitè de Seguretat i Salut Laboral.

La Intersindical-CSC demanem que la data de reincorporació prevista en la fase II de la desescalada tingui lloc quan totes les regions sanitàries arribin a aquesta fase.

Sobre les dades del nombre de persones que hauran de treballar presencialment en un primer moment no se’ns facilita res. És trist que haguem d’estar informats/des per la premsa i llegir en els titulars que es preveu que sigui un terç del total de personal el que s’incorpori presencialment al seu lloc de treball.

3. Equips de protecció. Existències suficients per a tot el personal que ho necessiti. Petició de l’informe corresponent a la distribució dels equips de protecció individual (EPI) als treballadors i a les treballadores de la Generalitat de Catalunya durant l’episodi de la pandèmia del Covid-19.  

La compra de material s’ha fet de manera coordinada entre Funció Pública i la Comissió Central de subministraments. Són els equips que s’estan utilitzant a l’ICS: mascaretes quirúrgiques ffp2, ffp3 i quirúrgiques, guants de nitril i gel hidroalcohòlic. El material es xinès (l’únic que es pot trobar al mercat) i comprat a través de les distribuïdores locals, a excepció del gel que és de producció local.

Els departaments de PDAP, AEX i EMC ja tenen el material. Funció Pública assegura que els EPIs estaran per tot el personal en la data en què s’ha de produir la reincorporació.

Respecte a la petició de l’informe sobre l’històric de la distribució d’EPI Funció Pública esmenta la dificultat en la recopilació de dades en aquests moments i no es podrà elaborar fins més endavant. 

Grup de Treball de Selecció i Provisió de llocs de treball

Resum reunió Grup Treball Selecció i Provisió 21 maig
21 de maig 2020

Una reunió estranya i caòtica
  • Els terminis legals de totes les convocatòries es reprendran tan bon punt l'Estat ho permeti i s’aixequi la suspensió de terminis. Cal tenir en compte que d'aquí a un mes i una setmana l'oferta d'ocupació pública de 2017 caducarà (ho feia el 20/04/2020).
     
  • Llistat d'admeses/os i excloses/os de la convocatòria 242 del Cos Superior. La llista es publicarà immediatament després de què es publiqui l’aixecament de la suspensió de terminis decretada per l’Estat. L'Administració ha donat a entendre que aquesta llista ja està elaborada.
     
  • Segons l'Administració, tenen problemes per a la correcció dels exàmens de la promoció interna del Cos d'Administratiu per la por de contaminar als correctors i les correctores, ja que són en format paper. Estem parlant d'uns exàmens que es van fer el novembre de 2019. Ha passat més de mig any i les persones aspirants continuen i, de moment continuaran, sense saber-ne els resultats. Ara la culpa és de la Covid-19. Hem demanat el màxim de celeritat en la seva correcció i la publicació de resultats perquè afecta persones que poden estar preparant-se les oposicions en altres convocatòries previstes per al mateix Cos.
     
  • Una de les coses més destacades que ha dit Funció Pública ha estat que les convocatòries, un cop es puguin reprendre, s'hauran de fer seguint les mesures de seguretat. Això pot voler dir haver de triplicar l'espai on normalment es desenvolupen i, per facilitar-ne l'organització, miraran de combinar processos selectius massius amb d'altres de més reduïts.
     
  • Després de la sentència del passat més de març del Tribunal de Justícia de la Unió Europea sobre el nivell de temporalitat del sector públic a l’Estat espanyol, hem demanat no esperar la transposició normativa a la legislació estatal i catalana que se’n deriva, i obrir un espai de negociació per estudiar un Pla Social per a les persones interines de llarga durada, més enllà de les actuals convocatòries PESCO (Pla d’Estabilització i Consolidació d’Ocupació).

divendres, 8 de maig del 2020

Instrucció 4/2020 - Preparant el retorn a la feina!


T'informem que Funció Pública ha publicat la Instrucció 4/2020 que incorpora el Pla de mesures aplicable amb caràcter previ a la reincorporació general del personal als centres de treball. A partir de la publicació d'aquesta Instrucció, s'ha de treballar per incorporar aquestes mesures en el pla departamental de contingència, segons les realitats i necessitats de cada centre de treball.

Cal destacar que la data prevista per iniciar el retorn al lloc de treball encara no està definida ja que ha de prevaldre el criteri de l'autoritat sanitària en tot moment.

Com a mesura principal, destaca el teletreball com a modalitat preferent en un primer moment. També s'hi inclouen totes les mesures preventives que cada departament i organisme autònom ha de prendre quan s'hagin de realitzar activitats presencials.