Davant del procés de desescalada, amb una situació més relaxada i amb un sistema sanitari menys tensat, creiem que és moment de parlar de l’UME, la seva creació i les seves actuacions. Primer de tot, fem un salt en el temps per conèixer els motius de la seva creació i la seva evolució fins a la situació actual.
Qué és l’UME? L’UME és la Unidad Militar de Emergencias de l’exèrcit espanyol dedicada a intervenir en supòsits de greu risc, catàstrofes, calamitats o altres necessitats públiques.
La seva creació va ser aprovada en el Consejo de Ministros del 7 d’octubre de 2005, un mes abans de la disposició de l’article 15.3 de la Ley Orgánica 5/2005, de 17 de Noviembre, de la Defensa Nacional annexa a l’article 15. La creació d’aquest article va permetre a l’exèrcit la fundació exprés d’un cos especialitzat en les emergències amb una gran dotació pressupostària i unes enormes capacitats de maniobra i d’activació en l’àmbit estatal.
Tot i que governs anteriors havien mostrat tímids intents de dotar l’exèrcit amb més capacitat per actuar davant les grans emergències i catàstrofes, no fou fins al mandat de Jose Luís Zapatero que el projecte va ser desenvolupat. Els desencadenants que van impulsar la creació de l’UME van ser les nevades al terç nord peninsular del 2004 amb centenars de persones atrapades a les carreteres, els continuats incendis forestals, estiu rere estiu, amb reaccions tardanes i ineficaces per part de vàries comunitats autònomes i, en especial, el foc forestal de Guadalajara que va provocar la mort d’11 membres d’un reten antiincendis.
Al llarg dels consecutius anys s’ha dotat a l’UME de més capacitats operatives com poder actuar en emergències en l’àmbit internacional (Real Decreto 454/2012, de 5 de Marzo), formar part de la INSARAG de les Nacions Unides o l’activació de l’UME per part del Ministeri d’Interior si aquest dictamina una emergència d’interès nacional (Ley 17/2015, de 9 de Julio).
Des dels seus inicis, l’any 2006 es va iniciar el procés de selecció de personal, tots ells provinents d’altres unitats operatives de l’exèrcit. Aquest reclutament voluntari va ser ràpid i àgil gràcies a les millores salarials i amb promeses de ràpids ascens en l’escala jeràrquica. Durant els següents anys l’UME va anar creixent en personal i presència arreu del territori fins a arribar a tenir 7 bases operatives amb diferents batallons, grups de comandament i de suport.
Per a la creació de l’UME es van destinar durant els primers tres anys uns 1660M€. La resta d’anys fins a completar el 2019 ha tingut un cost mitjà de 135M€/any on el manteniment dels salaris és la despesa principal. S’ha de tenir en compte que aquests números són aproximants davant la manca de transparència de les despeses reals del Ministeri de Defensa, on no s’inclouen aquelles partides pressupostàries extraordinàries de Defensa com les Inversiones Reales o Gastos Corrientes en Bienes y Servicios aplicables en cada anualitat.
|