Fem un breu resum dels temes tractats a la Comissió Paritària Sectorial de riscos laborals que inclou el personal funcionari tècnic, administratiu i laboral.
1. Actualització de les dades d’afectació de la Covid-19. Dades segregades per positius i per personal aïllat per departaments i organismes autònoms.
L’Administració ha enviat un document actualitzat en data 18 de maig. Aquestes dades no es troben segregades i per tant reiterem la petició i afegim que també cal tenir les dades de l’evolució de la malaltia i, si és possible, saber el percentatge d’immunitat. L’Administració es compromet a fer-ho en els propers dies.
Si les voleu consultar-les podeu fer clic aquí
2. Mesures de reincorporació progressiva a la feina. Informació sobre la situació, presentació i consulta als delegats i a les delegades de prevenció, dels plans de reincorporació dels diferents departaments. Previsió del nombre de personal que haurà de fer tasques presencials i el que podrà fer tasques telemàtiques o treball a domicili.
Es demana un control rigorós per part del Servei de Prevenció de la Funció Pública per tal que totes les delegades i els delegats de prevenció tinguin el pla de retorn del departament respectiu i sigui sotmès a la negociació i les aportacions escaients en el corresponent Comitè de Seguretat i Salut Laboral.
La Intersindical-CSC demanem que la data de reincorporació prevista en la fase II de la desescalada tingui lloc quan totes les regions sanitàries arribin a aquesta fase.
Sobre les dades del nombre de persones que hauran de treballar presencialment en un primer moment no se’ns facilita res. És trist que haguem d’estar informats/des per la premsa i llegir en els titulars que es preveu que sigui un terç del total de personal el que s’incorpori presencialment al seu lloc de treball.
3. Equips de protecció. Existències suficients per a tot el personal que ho necessiti. Petició de l’informe corresponent a la distribució dels equips de protecció individual (EPI) als treballadors i a les treballadores de la Generalitat de Catalunya durant l’episodi de la pandèmia del Covid-19.
La compra de material s’ha fet de manera coordinada entre Funció Pública i la Comissió Central de subministraments. Són els equips que s’estan utilitzant a l’ICS: mascaretes quirúrgiques ffp2, ffp3 i quirúrgiques, guants de nitril i gel hidroalcohòlic. El material es xinès (l’únic que es pot trobar al mercat) i comprat a través de les distribuïdores locals, a excepció del gel que és de producció local.
Els departaments de PDAP, AEX i EMC ja tenen el material. Funció Pública assegura que els EPIs estaran per tot el personal en la data en què s’ha de produir la reincorporació.
Respecte a la petició de l’informe sobre l’històric de la distribució d’EPI Funció Pública esmenta la dificultat en la recopilació de dades en aquests moments i no es podrà elaborar fins més endavant.
4. Avaluació individualitzada del risc del personal vulnerable al coronavirus SARS-CoV-2 segons el que ha establert l’autoritat sanitària.
Segons el Servei de Prevenció de la Funció Pública aquesta avaluació està protocol·litzada. La preocupació de les organitzacions sindicals és sobre la quantitat de gent que, en determinats departaments, hi ha i la dificultat que estigui feta aquesta avaluació abans de qualsevol incorporació de personal.
Funció Pública ens comenta que cada departament ha notificat les necessitats que requeriran els serveis de prevenció i, a partir d’aquí, tal i com diu la Instrucció 4/2020, es cobriran aquestes necessitats.
D’altra banda, hi haurà la col·laboració de les mútues en la realització de test PCR a tot el personal essencial que estigui de baixa per confinament preventiu i a tot el personal de baixa per Covid-19 confirmada.
Cada departament ha fet un estudi de les necessitats dels serveis de prevenció i esperem que aquests es dotin dels recursos necessaris. Cal garantir que persones especialment sensibles no tornin a la feina sense haver l'avaluació del servei de prevenció feta.
5. Actuació de la Subdirecció General d’Avaluacions Mèdiques (SGAM) en les situacions d’IT per als treballadors i les treballadores especialment sensibles a la COVID-19.
Els sindicats demanem saber quin és el paper de la Subdirecció General d’Avaluacions Mèdiques (antic ICAM) sobre el control de les baixes per motiu de la Covid-19.
Funció Pública diu que ha rebut una informació de la SGAM en la qual explica que, per descongestionar l’atenció primària, els informes dels serveis de prevenció que proposin a una treballadora o a un treballador com a especialment sensible i que, per tant, ha de passar a situació d’incapacitat transitòria, els tramitarà aquest òrgan. El personal haurà d’enviar aquest informe a una bústia genèrica implementada ad-hoc per fer aquest tràmit i la SGAM nomes farà de gestor.
6. Establiment d’una eina d’informació i consultes laborals sobre coronavirus al portal ATRI que centralitzi i clarifiqui en un mateix lloc tota la informació.
Els sindicats sol·licitem un lloc únic en el què hi hagi tota la documentació, informació i es puguin fer consultes sobre tot allò que tingui que veure amb la pandèmia provocada per la Covid-19. La informació que està penjada a les intranets departamentals no és accessible per a tothom. L’Administració manifesta la dificultat de triar la informació i els continguts correctes i que aquests siguin fiables. La selecció de continguts és on hi ha la dificultat.
7. Torn obert. Trasllats departamentals.
La Intersindical-CSC manifestem la queixa per la pressa que hi ha en fer la mudança al Districte Administratiu, sense tenir en compte la situació de pandèmia que estem passant. En aquest sentit volem manifestar el següent: vinculat al retorn al lloc de treball (sigui físicament o en teletreball), les condicions en què l'Administració s'ha entestat a continuar amb el trasllat al Districte Administratiu, si més no de mobles i materials (com si no ens trobéssim en alerta sanitària) s'ha fet sense seguir criteris homogenis entre edificis d'un mateix departament.
El trasllat implica, per a cadascuna de les persones que van al nou Districte Administratiu, personar-se a la seva seu física de treball, independentment del risc inherent a aquesta acció. A més, s'hauria d'haver tingut especial consideració amb els treballadors i les treballadores de baixa per Covid-19 i aquells/es especialment vulnerables (confinats/des a casa seva i que, per motiu obvis de salubritat, no volen arriscar-se a un contagi fortuït viatjant, per exemple, en transport públic). Aquestes últimes es queden sense la possibilitat de decidir quins dels seus útils de treball i pertinences personals havien de ser empaquetades i quines llençades. La única solució que ha facilitat l'Administració és demanar a alguna altra persona de la unitat que fes la feina, com a favor personal.
Sabem que hi ha una motivació econòmica darrera el trasllat (marcada per la finalització dels contractes de lloguers de les seus dels departaments implicats), però no sembla que s'hagi organitzat de la millor forma possible, sense ni tants sols haver convocat una reunió telemàtica del Grup de Treball de Districte Administratiu per fer-hi les aportacions necessàries com a representants dels treballadors i de les treballadores que som. Si l'inici de la pandèmia va ser improvisat (per raons òbvies), potser calia pensar més tots els aspectes d'un retorn a l'activitat previst, especialment si implicava un trasllat com aquest.
SEGUIREM INFORMANT!
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada