Us expliquem per què hem votat un sí crític a l’últim redactat de l’Acord sobre les condicions de treball dels col·lectius funcionarials
que conformen els equips de salut pública de la Secretaria de Salut Pública del
Departament de Salut en el període 2020-24:
Crític – perquè aquest acord
és fruit de la pressa de l’administració per acordar alguna cosa abans no
entrem en situació de govern en funcions, l’odissea de formar un nou govern,
canvi de govern etc. Un govern en funcions només està habilitat per tractar els
assumptes ordinaris necessaris per al funcionament correcte de l'administració per
tant no és raonable que signi acords que vinculin el proper govern. En qualsevol
cas, aquesta situació es pot allargar mesos, situació que no calia imaginació
per haver previst molt abans.
Crític –
perquè els 5 sindicats amb representació a la Mesa Sectorial de Negociació i a
la Taula de negociació que ha donat lloc a aquest acord hem dit des del primer
moment de la primera de les quatre llargues i denses reunions que estàvem molt
d’acord amb l’augment del 10,25% de sou als titulats superiors en salut pública
(TSSP) perquè era una ocasió clara de reparar una injustícia històrica. No ha
estat correcte condicionar aquest canvi, estrictament monetari, a les
modificacions d'altres condicions de treball.
Crític –
perquè no són maneres de treballar enviar un document modificat 19 hores abans
que s’hagi de signar o no, ni aparèixer a l’acte de signatura amb un document
amb nous canvis, etc. Temps per a pensar el mereixem tots i totes i el resultat
sol ser millor.
Ara bé,
Sí –
perquè els canvis que milloren el document de l’Acord final, respecte el
document proposat el dijous passat, han estat substancials i no hi ha cap
col·lectiu de treballadors que resulti damnificat respecte un altre.
Sí –
perquè no ser capaços d'arribar a acords és un fracàs de totes les parts. No
arribar a acords, encara que no siguin ideals, vol dir quedar-nos com estem: en
una situació pitjor. Hem de tenir la capacitat suficient per ser resolutius.
Sí –
perquè per formar part de les comissions de seguiment dels acords amb
l’administració, cal signar-los. És una condició més que discutible però ara
mateix és així. Participarem a la Comissió de Seguiment d’aquest acord, des del
primer dia, amb els cinc sentits, amb tot el rigor i amb tota la intenció que
el treball en comissió supleixi les mancances de l’acord.
I per anar concretant per què
som crítics: es mantenen els horaris especials dels articles 17 i 18 perquè
l'horari de matança als nostres escorxadors és de dilluns a diumenge i «non stop». Aquest horari hi és per
exigència del lobby de la indústria
alimentària. Hem de tenir present que als escorxadors de l'Estat francès es
mata de dilluns a divendres i en horari diürn i no s'han quedat sense carn
disponible per ser consumida. Una funció de les administracions és evitar els
abusos de poder de les empreses i interessos privats.
Sectorial de Generalitat i Ens Adscrits de la
Intersindical-CSC