dimecres, 22 d’abril del 2020

Comissió Paritària de Riscos Laborals

Comissió Paritària Sectorial
de Prevenció de Riscos Laborals
 PERSONAL D’ADMINISTRACIÓ I TÈCNIC I LABORAL
16 d’abril de 2020
Abans de començar amb el resum, des de la Intersindical-CSC volem expressar el nostre condol a totes aquelles persones que han perdut un ésser estimat a conseqüència de la Covid-19 i alhora mostrar el nostre agraïment i suport a totes les treballadores i treballadors públics que estan lluitant per fer front a aquesta pandèmia sanitària.

Convocatòria dels comitès de seguretat i salut dels departaments

Hi ha una queixa general dels sindicats per la manca d’informació durant tot aquest temps que ha transcorregut des de l’inici de la crisi sanitària i també pel fet que no s’hagi pogut col·laborar d’una manera més activa, ja sigui de manera col·laborativa o participant en la presa de decisions. Alguns departaments no han respòs cap correu dels delegats i de les delegades de prevenció en què es demanava informació sobre temàtica de salut laboral.

L’Administració s’excusa amb el desbordament general de feina que especialment tenen els serveis de prevenció. En aquest sentit podem dir que la Intersindical-CSC ja hem manifestat més d’una vegada l’escassetat de recursos dels serveis de prevenció en relació amb les tasques que han de dur a terme. Un altre factor que no podem obviar és la magnitud d’aquesta pandèmia, que té connotacions mundials i ha provocat treballar moltes vegades de manera improvisada i sovint de manera canviant d’un dia a un altre. Per tant, malgrat d’aquesta queixa que fem formalment també reconeixem la dificultat que comporta la gestió de tota aquesta problemàtica.



La part social demana que els comitès de seguretat i salut laboral (CSSL) tinguin lloc en les dates previstes ja que hi ha comitès que encara no s’han reunit. Només s’han convocat dues reunions del CSSL del total de departaments. Les delegades i els delegats de prevenció volem participar, comunicar incidències i aportar solucions al problema sanitari que estem patint.

S’aprova una proposta per tal que els CSSL que encara no s’hagin reunit siguin convocats en un termini màxim d’una setmana.

Informació estadística facilitada per l’Administració: nombre de casos confirmats per la malaltia covid-19. Percentatges de treballadors/es que estant realitzant tasques com a serveis bàsics o estratègics ja sigui presencialment o fent teletreball i d'aquells/es que estan en situació de teletreball voluntari o de permís per deure inexcusable.

Les dades del nombre de baixes per la Covid-19 contemplen les de les persones afectades per la malaltia. Demanem les dades actualitzades ja que poden diferir de les reals segons el còmput de la Funció Pública. Un cop rebuda l’actualització, el total d’incapacitats temporals per motiu de la Covid-19 és de 1.332 treballadores i treballadors. Destaquen els departaments i els organismes autònoms següents:

- Justícia (majoritàriament serveis penitenciaris): confirma 529 baixes sense incloure les persones confinades.
- Treball, Afers Socials i Famílies (majoritàriamen, personal laboral de residències, centres de disminuïts psíquics i de menors), amb 364 baixes.
- SOC, amb 189 baixes.
- Altres col·lectius afectats: bombers i agents rurals.

Pel que fa a les dades sobre les diferents situacions del personal públic, destaquen els percentatges següents:
- Els serveis considerats bàsics o estratègics representen un 45%, enfront el 55% dels que s’han considerat no bàsics.
- Respecte als considerats bàsics o estratègics, un 51% ho fan presencialment i un 49% en la modalitat de teletreball.
- Per últim un 35% del personal considerat no bàsic està realitzant teletreball i la resta està en situació de permís per deure inexcusable.

Un cop estudiades les dades, es palesa una relació directa entre la incidència de la Covid-19 i el treball presencial. És a dir, els sectors amb més feina presencial presenten un major nombre de baixes a causa de la Covid-19.

L’Administració esmenta que, en un primer moment, la recentralització provocada pel Reial decret de l’estat d’alarma va perjudicar la compra d’EPI. Ara s’ha relaxat una mica més i cada administració, i fins i tot cada hospital, ha anat fent compres com ha pogut.


Grup de resposta ràpida del Departament de Salut: condicions de treball

La representant del Departament de Salut ens informa què està pensat per actuar en centres com ara els penitenciaris i les residències de gent gran. El grup de resposta ràpida es va fer per reubicar personal sanitari de Salut Pública. És un grup d'11 persones repartides per tot el territori. S’informa també que es fa la formació prèvia necessària així com que es dota dels EPI adients per realitzar les seves funcions, que poden variar donada la situació canviant dels esdeveniments.


Aclariments sobre la nota dictada per Funció Pública relativa a la consideració del grup d'edat de majors de 60 anys com a personal amb condicions d'especial vulnerabilitat

Dins del personal d’especial vulnerabilitat s’ha inclòs el personal de més de 60 anys. Però el protocol per seguir consta d’un reconeixement que ha de realitzar el servei de prevenció, i a partir d’aquí, decidir si s’ha d’adaptar el lloc de treball, si no cal fer cap actuació especial o si cal proposar la baixa mèdica. Les dues variables que cal tenir en compte per a aquesta valoració són l’estat de salut de la persona i la feina que desenvolupa.


Mesures preventives, complementàries a les organitzatives, per adoptar per a la represa de l'activitat amb garanties sanitàries

S’ha creat un grup de treball a Funció Pública que prepararà les actuacions i establirà els protocols per fer efectiu el desconfinament progressiu. Després, cada departament haurà d’acabar de concretar-ne els detalls. Totes les organitzacions sindicals demanem col·laborar, participar i poder fer aportacions a aquests protocols. L’Administració es compromet a fer-nos arribar el document quan estigui més treballat.

Una actuació que els sindicats considerem prioritària és la de realitzar les proves PCR abans de qualsevol incorporació a la feina.

Hi ha multitud d’elements i aspectes per tenir en compte: dotar d’equips de protecció individual i de gels hidroalcohòlics; establir horaris diferenciats d’entrada del personal; particularitats del personal especialment vulnerable; característiques de l’atenció directa al públic; sistema i periodicitat de la neteja; material utilitzat en la neteja; assegurar la distància de seguretat entre treballadors, ús dels ascensors, etc. Per això, demanem el màxim rigor en l'elaboració d'aquests protocols seguint les directrius del Departament de Salut.

Hi ha molta feina per fer i la Intersindical-CSC hi serem presents.

Seguirem informant.
Cuideu-vos!