(Agències)
La
voluntat del Govern de retallar 730 milions d’euros en salaris enroca la
negociació amb els sindicats de la Funció Pública
Pocs avenços en la segona reunió entre el
Govern i els sindicats de la Funció Pública d’aquest dimecres a la seu del
Departament de Governació. La voluntat de l’executiu català d’aplicar les
mateixes retallades salarials del 2012 al conjunt dels treballadors públics,
xifrades en 730 milions d’euros, i la de reduir en un 25% el nombre de
treballadors de l’Administració catalana ha fet que no s’hagin assolit acords
concrets.
Els sindicats insisteixen “que no negociaran
cap més retallada” perquè no és la seva funció i perquè l’Administració “té
alternatives” via una altra política fiscal i econòmica per obtenir recursos.
En l’únic punt que, segons els sindicats s’ha avançat sense aconseguir
compromisos concrets ha estat en les retribucions durant les baixes
hospitalàries, les malalties oncològiques i les intervencions quirúrgiques, en
què el treballador percebria el 100% de les retribucions des del primer dia de
la baixa i que el Govern podria haver acceptat.
El
nostre comentari
La Plataforma Sindical Unitària, de la qual
la Intersindical-CSC és membre constituent, s’ha concentrat al davant del
Departament de Governació i Relacions Institucionals i hem tallat la Via
Laietana mentre ha durat la reunió de negociació. Hem mostrat el nostre
descontentament desplegant pancartes i xiulant, fent soroll i tirant traques i
petards al davant de Governació, per donar suport a les companyes i companys
que estaven negociant.
La postura de la Plataforma és que l’any
passat ja es va fer recaure en les nostres esquenes l’ajust (retallada) en els
pressupostos de la Generalitat i que no tolerem més del mateix, perquè hi ha
mesures a prendre sense que s’hagi d’atacar sempre el mateix col·lectiu. Per
exemple:
L’equilibri pressupostari ha de fer-se per la via dels ingressos, la de les despeses i la del pagament del deute.
Reordenament o renegociació dels tipus d’interès del deute, a l’efecte de minvar els imports que es paguen a les entitats bancàries i també renegociació dels terminis de pagament.
Control de les despeses en lloguers i altres activitats completament prescindibles.
Evitar la privatització dels serveis, que no els fa ni més eficients ni més barats. El servei privatitzat és més restrictiu, amb pitjor qualitat, a causa que l’empresa que el presta busca guany econòmic, cosa que l’acaba fent més ineficient.
Assumpció per part del personal de la Generalitat de les tasques que a hores estan externalitzades.
Polítiques fiscals progressives i lluita contra el frau, així com estímul de l’activitat econòmica.
L’equilibri pressupostari ha de fer-se per la via dels ingressos, la de les despeses i la del pagament del deute.
Reordenament o renegociació dels tipus d’interès del deute, a l’efecte de minvar els imports que es paguen a les entitats bancàries i també renegociació dels terminis de pagament.
Control de les despeses en lloguers i altres activitats completament prescindibles.
Evitar la privatització dels serveis, que no els fa ni més eficients ni més barats. El servei privatitzat és més restrictiu, amb pitjor qualitat, a causa que l’empresa que el presta busca guany econòmic, cosa que l’acaba fent més ineficient.
Assumpció per part del personal de la Generalitat de les tasques que a hores estan externalitzades.
Polítiques fiscals progressives i lluita contra el frau, així com estímul de l’activitat econòmica.
La
nostra impressió de la reunió
No s’ha arribat a cap compromís concret. El
tema que sembla més encarrilat és el de les incapacitats temporals esmentat més
amunt.
La voluntat de l’Administració és
retallar-nos el mateix que l’any passat. Hem exigit que es tinguin en compte
les alternatives proposades per la part social. Ens hem emplaçat a continuar
negociant el pròxim dilluns, dia 25 de febrer, a fi que s’acabi concretant el
punt sobre les baixes i l’Administració pugui traslladar als departaments
afectats les nostres propostes d’estalvi. En concret, gaire res de nou.
Al nostre parer, la part social ha introduït
un nou element: la distribució diferent del sacrifici, amb propostes concretes,
el rebuig de les quals haurien d’argumentar i explicar a la gent. Un aspecte no
menor és que el Govern ha de tenir en compte que no té la majoria parlamentària
de l’anterior legislatura. Ara cal que les mobilitzacions que hem programat i
de les quals us anirem informant mantinguin la mateixa fermesa amb què hem
plantejat la negociació.
Us avancem que la Plataforma Sindical
Unitària ha convocat concentracions en tots els centres de treball el dia 26 de febrer. A les dependències
administratives de la Generalitat es farà a
les 10 del matí. I no ens podem permetre no tenir èxit. Us anirem informant
de les altres mobilitzacions previstes.
MOBILITZEM-NOS;
SI FALLEM SERIA FALLAR-NOS A NOSALTRES MATEIXOS/ES!

Penso que si volem que les mobilitzacions tinguin més ressó, les hauríem de fer fora de l'horari de treball. Mediàticament, fer concentracions en hores de treball és abonar la idea de què els funcionaris treballem poc i podem absentar-nos.
ResponEliminaSi resulta que fora d'hores va poca gent a les concentracions, potser no val la pena reivindicar res. Si no tenim prou conciència del que ens està passant com per manifestar-nos en el nostre horari privat, la lluita està perduda.
Gràcies pel teu comentari, company/a. Qui ens hem manifestat hem estat delegats/des de personal, o sigui persones amb possibilitat de fer-ho, ja que la llei ens permet un determinat nombre d'hores per a tasques sindicals. Està clar que les mogudes grans que convocarem seran fora d'horari de feina. T'hi esperem.
ResponEliminaJoan Arimon
INTERSINDICAL-CSC