dilluns, 24 de febrer del 2014

REFLEXIONS D'ANTON COSTAS SOBRE L'EXCÉS DE CONCESSIONS PRIVADES A L'ADMINISTRACIÓ

(Agències)


El catedràtic avisa que la gestió del sector públic amb criteris empresarials i d'eficiència posa en risc l'equitat

El catedràtic de política econòmica de la Universitat de Barcelona, Antón Costas, ha afirmat en la jornada Reformes i eficiència del sector públic organitzades per la consultora Deloitte i Associació per al Progrés de la Direcció, que l' Estat espanyol ha de reduir el seu excés de "capitalisme concessional", ja que porta a un mal ús de la col·laboració público-privada. Costas també ha qüestionat l'aplicació de criteris de gestió empresarial com l'eficiència a l'Administració i el sector públic. L'Administració no s'ha creat per ser eficient. L'objectiu és l'equitat, entesa com la capacitat d'accés a determinats serveis. És convenient tenir present la finalitat de l'equitat per no equivocar-nos en la reforma", ha dit després de la intervenció de la secretària d'Administració i Funció Pública, Meritxell Masó, que ha traçat els eixos bàsics de la reforma que prepara la Generalitat i sí que s'ha referit a termes com l’eficàcia dels serveis públics o la falta d'orientació a resultats. Gestionar el públic amb criteris privats demostra,  per l'experiència dels Estats Units, que és manifestament millorable. L'equitat pot destorbar, però té fonament, ha conclòs.

Sobre les concessions, Costas ha argumentat que l' Estat espanyol és el país amb més concessions, perquè és el país que més garanties dóna al concessionari, i que si les coses van malament, l'Estat sortirà "al rescat" amb els recursos dels ciutadans. No tenim un bon disseny de la col·laboració público-privada. Hem de corregir aquest disseny concessional, que posa als ciutadans una càrrega molt forta, ha afirmat, i ha exemplificat de nou que l'experiència americana d'introducció de gestió privada en el sector públic és manifestament millorable.

Ha incidit que el Govern i l'administració pública són coses diferents i han d'actuar de forma separada : "Una cosa és el Parlament i el Govern, elaborant normes, i una altra l'Administració aplicant-les. L'Administració ha de ser tècnicament capaç, independent del sistema polític; una bona Administració no pot rebre ordres del sistema polític, encara que sí objectius i recursos.

Costas ha considerat que s'han d'evitar la ineficiència, l'opacitat, i la inseguretat jurídica, i que per a això s'ha de reformar la política, cosa que significa canviar les regles, i s'ha de fer amb consens, ja que si no n'hi ha, el que vingui a continuació ho canviarà una altra vegada. Si no millorem la política, les millores de l'Administració no tindran èxit o el tindran molt parcial, ha remarcat, i ha instat que tot nomenament hagi de passar un filtre, perquè el que es pot mesurar es pot millorar, però el que no es pot mesurar no es pot millorar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada