dimecres, 25 d’abril del 2012

Val la pena tenir-ho en compte...


Una de les "dades" amb què s'intentaven justificar les mesures regressives i de retallades de drets laborals de la reforma laboral eren els presumptament elevats costos laborals a l'Estat espanyol. Us transcrivim un article aparegut el 24 d'abril a l'edició digital d'El Periodico, que posa les coses al seu lloc, informant sobre les dades proporcionades per l'Eurostat, l'institut europeu d'estadística. Llegiu i jutgeu...


Els costos laborals a l’estat espanyol estan un 25% per sota de la mitjana de l'eurozona

El preu per hora, amb salari i retribucions a la Seguretat Social, és de 20,6 euros. Aquesta xifra està lluny dels 39,3 euros per hora de Bèlgica, el país amb els costos laborals més elevats

L'estadística ha desmentit la suposició que molts sostenen que produir a l’estat espanyol és car. Segons dades de l'Eurostat, l'institut d'estadística europeu, els costos laborals espanyols són els més baixos dels grans estats de la zona euro, de 20,6 euros l'hora. Les dades confirmen que  no té un problema de costos salarials sinó d’un sistema productiu de poc valor afegit que necessita mà d’obra barata per a poder existir.

Suècia i Dinamarca són al podi dels costos laborals més cars. Pel que fa a la comparació entre els dos grans estats europeus, els costos laborals són més elevats a França, amb 34’2 euros per hora, mentre que a Alemanya els costos són de 30’1 euros l’hora. El país on són més barats és Bulgària, amb 3,5 euros l'hora, seguit de Romania, amb 4,2 euros, i Lituània, amb 5,5 euros. La mitjana dels països de la moneda única és de 27,6 euros per hora. Això situa els costos laborals de l’estat espanyol un 25% per sota dels dels seus socis de la zona euro. A nivell dels 27, la mitjana dels costos se situa en els 23 euros.

L'Eurostat assenyala que els estats membres de la UE que no tenen l'euro poden veure's afectats per la fluctuació de les taxes de canvi, un factor per tenir en compte a l'hora de comparar les dades. L'informe de l'Eurostat indica també que, en els últims dos anys, l'augment dels costos s'ha frenat molt. En el cas concret espanyol, d'ençà que la crisi ha començat a notar-se amb força, els costos laborals gairebé s'han congelat. El 2009 encara va augmentar més d'un euro per hora, però els dos últims anys només s'han incrementat 60 cèntims.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada