Des que es va conèixer el nou conjunt
d’agressions a les condicions de treball del personal de la Generalitat no hem
parat de rebre consultes demanant concretar temes que hi estan relacionats. Amb
aquest full intentem aclarir dubtes que poden sorgir a partir de les
informacions que ens fa arribar l’Administració. Per això intentem contestar
algunes preguntes concretes:
Quan
entraran en vigor?
És curiós veure en el portal ATRI que totes
i tots tenim carregades les hores personals que ens pertoquen amb el compte antic. No és que durant
2012 acabem podent gaudir de les hores personals que ens figuren adjudicades,
sinó que com que no s’ha modificat la llei, encara han de fer constar les hores
personals com l’any passat. Quan s’aprovin els pressupostos i la llei
d’acompanyament, veurem com això és recalcula i realment disposem de 6 dies d’assumptes propis sense
justificació, més els que ens pertoquin d’acord amb els premis per
antiguitat previstos a l’Estatut bàsic de l’empleat públic.
“Premis”
de dies addicionals de vacances i d’assumptes personals
S’ha generat confusió sobre els dies de
premi per antiguitat que se’ns suprimiran. Cal tenir en compte que fins ara
teníem dies de premi per antiguitat per dues bandes:
-
Dies addicionals de
vacances:
segons l’acord de condicions de treball vigent,
podíem gaudir de dies addicionals de vacances en complir antiguitat (entre 15 i
19 de treball, 1 dia més de vacances. Després hi havia un escalat, en funció
dels anys d’antiguitat, que arribava a un màxim de 5 dies addicionals quan es
tenien 35 anys de servei o més).
-
Dies d’assumptes
propis:
segons disposa l’Estatut bàsic de l’empleat públic, disposem de 2 dies més
d’assumptes propis a partir del 6è trienni i 1 dia més per cada trienni que complim
a partir del 8è.
Els dies de premi per antiguitat que perdrem
són els dies addicionals de vacances,
ja que la Generalitat tan sols té competència en la supressió d’aquests dies.
Els dies de premi per antiguitat consistents
en dies d’assumptes propis no els poden tocar, ja que la llei que els preveu és
l’Estatut bàsic de l’empleat públic, llei estatal de bases que la Generalitat
no té competència per modificar.
Quins
dies d’assumptes propis ens quedaran?
La Llei de pressupostos per a 2012 i la d’acompanyament
donaran cobertura legal a totes les retallades. En aquesta llei es disposarà
que passarem de les 70 hores d’assumptes propis a 6 dies –segurament continuarà
el gaudi per hores, no necessàriament per dies sencers. A aquests dies s’han de
sumar els que pertoquin per antiguitat, segons explicàvem en el punt anterior.
Supressió dels ajuts al menjar
Se’ns
diu que aquesta serà una mesura temporal, durant 2012. Ja ho veurem... Vindrà compensada per mesures de flexibilitat
horària, de manera que hi hagi més possibilitats d’evitar la despesa de dinar
fora de casa.
Aquesta
supressió s’ha fet sense l’empara aparent de cap disposició, circular ni
instrucció. La disposició que hi dóna cobertura és el Decret 419/2011, de 20 de
desembre, pel qual s’estableixen els criteris d’aplicació de la pròrroga dels
pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2011 mentre no siguin
vigents els de 2012, l’art. 2.2 del qual estableix la limitació de les despeses
dels capítols 2 (on es contemplaven els ajuts) i 4.
Noves mesures de
flexibilitat horària
-
El/la
treballador/a podrà escollir la tarda setmanal o, fins i tot, fer jornada
continuada.
-
La
pausa per dinar, que està regulat que ha de ser d’una hora, podrà ser de tan
sols ½ hora.
-
Es
tindrà una flexibilitat de ½ hora en l’horari d’entrada al matí. Això vol dir
que qui vulgui pot entrar a les 7.30 en lloc d'a les 8 i així anar recuperant
la tarda setmanal obligatòria.
Això
serà efectiu quan es modifiqui el Decret 295/2006, de 18 de juliol, sobre
jornada i horaris de treball del personal funcionari al servei de
l’Administració de la Generalitat.
Cobertura legal de les
retallades
On
no ho hem dit expressament, aquestes retallades, que modificaran lleis com el
Text refós 1/1997 i la Llei 8/2006, de conciliació familiar i laboral, es
disposaran en la Llei de pressupostos de 2012 i la Llei d’acompanyament
d’aquesta Llei de pressupostos. En els respectius projectes de llei, o bé es
preveu directament la retallada o es faculta el Govern per adoptar les mesures
que cregui convenients per equilibrar la despesa.
L’estat espanyol
Cal
tenir present que, d’acord amb la constitució espanyola, l’estat té competència
exclusiva en la fixació de les bases del règim jurídic dels funcionaris
públics.
En
el seu moment, al govern espanyol, tan progressista
almenys com el de la Generalitat, pot tenir l’acudit de modificar algun aspecte
de l’Estatut bàsic de l’empleat públic. Si fos així, la modificació ens
afectaria. La Generalitat ens ha assegurat que si l’estat obliga més retallades
econòmiques, les d’aquí quedarien sense efecte.
I
ara recordem: l’estat ens ha apujat ja
l’IRPF. Això és una altra retallada de les nostres retribucions, ja que per
un concepte o per un altre, cobrarem menys. La Intersindical-CSC reivindica –a més de la retirada de totes les
retallades, és clar– que les pèrdues en els conceptes salarials es tinguin per
eixugades per aquest increment en el pagament de ll’Impost sobre la Renda. Cal
tenir en compte que la Generalitat també veu incrementat el percentatge que li
pertoca en la percepció d’aquest impost.
RECORDA: EL PRÒXIM 18
DE GENER, A LES 17.30, MANIFESTACIÓ CONTRA LES RETALLADES. ENS CONCENTRAREM A
LA PLAÇA DE SANT JAUME I ANIREM FINS AL PARLAMENT

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada