dimarts, 10 de gener del 2012

DUBTES SOBRE LES RETALLADES


Des que es va conèixer el nou conjunt d’agressions a les condicions de treball del personal de la Generalitat no hem parat de rebre consultes demanant concretar temes que hi estan relacionats. Amb aquest full intentem aclarir dubtes que poden sorgir a partir de les informacions que ens fa arribar l’Administració. Per això intentem contestar algunes preguntes concretes:

Quan entraran en vigor?
És curiós veure en el portal ATRI que totes i tots tenim carregades les hores personals que ens pertoquen amb el compte antic. No és que durant 2012 acabem podent gaudir de les hores personals que ens figuren adjudicades, sinó que com que no s’ha modificat la llei, encara han de fer constar les hores personals com l’any passat. Quan s’aprovin els pressupostos i la llei d’acompanyament, veurem com això és recalcula i realment disposem de 6 dies d’assumptes propis sense justificació, més els que ens pertoquin d’acord amb els premis per antiguitat previstos a l’Estatut bàsic de l’empleat públic.


“Premis” de dies addicionals de vacances i d’assumptes personals
S’ha generat confusió sobre els dies de premi per antiguitat que se’ns suprimiran. Cal tenir en compte que fins ara teníem dies de premi per antiguitat per dues bandes:

-       Dies addicionals de vacances: segons l’acord de condicions de treball vigent, podíem gaudir de dies addicionals de vacances en complir antiguitat (entre 15 i 19 de treball, 1 dia més de vacances. Després hi havia un escalat, en funció dels anys d’antiguitat, que arribava a un màxim de 5 dies addicionals quan es tenien 35 anys de servei o més).
-       Dies d’assumptes propis: segons disposa l’Estatut bàsic de l’empleat públic, disposem de 2 dies més d’assumptes propis a partir del 6è trienni i 1 dia més per cada trienni que complim a partir del 8è.

Els dies de premi per antiguitat que perdrem són els dies addicionals de vacances, ja que la Generalitat tan sols té competència en la supressió d’aquests dies.

Els dies de premi per antiguitat consistents en dies d’assumptes propis no els poden tocar, ja que la llei que els preveu és l’Estatut bàsic de l’empleat públic, llei estatal de bases que la Generalitat no té competència per modificar.

Quins dies d’assumptes propis ens quedaran?
La Llei de pressupostos per a 2012 i la d’acompanyament donaran cobertura legal a totes les retallades. En aquesta llei es disposarà que passarem de les 70 hores d’assumptes propis a 6 dies –segurament continuarà el gaudi per hores, no necessàriament per dies sencers. A aquests dies s’han de sumar els que pertoquin per antiguitat, segons explicàvem en el punt anterior.

Supressió dels ajuts al menjar
Se’ns diu que aquesta serà una mesura temporal, durant 2012. Ja ho veurem... Vindrà compensada per mesures de flexibilitat horària, de manera que hi hagi més possibilitats d’evitar la despesa de dinar fora de casa.

Aquesta supressió s’ha fet sense l’empara aparent de cap disposició, circular ni instrucció. La disposició que hi dóna cobertura és el Decret 419/2011, de 20 de desembre, pel qual s’estableixen els criteris d’aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2011 mentre no siguin vigents els de 2012, l’art. 2.2 del qual estableix la limitació de les despeses dels capítols 2 (on es contemplaven els ajuts) i 4.

Noves mesures de flexibilitat horària

-      El/la treballador/a podrà escollir la tarda setmanal o, fins i tot, fer jornada continuada.
-      La pausa per dinar, que està regulat que ha de ser d’una hora, podrà ser de tan sols ½ hora.
-      Es tindrà una flexibilitat de ½ hora en l’horari d’entrada al matí. Això vol dir que qui vulgui pot entrar a les 7.30 en lloc d'a les 8 i així anar recuperant la tarda setmanal obligatòria.

Això serà efectiu quan es modifiqui el Decret 295/2006, de 18 de juliol, sobre jornada i horaris de treball del personal funcionari al servei de l’Administració de la Generalitat.

Cobertura legal de les retallades

On no ho hem dit expressament, aquestes retallades, que modificaran lleis com el Text refós 1/1997 i la Llei 8/2006, de conciliació familiar i laboral, es disposaran en la Llei de pressupostos de 2012 i la Llei d’acompanyament d’aquesta Llei de pressupostos. En els respectius projectes de llei, o bé es preveu directament la retallada o es faculta el Govern per adoptar les mesures que cregui convenients per equilibrar la despesa.

L’estat espanyol

Cal tenir present que, d’acord amb la constitució espanyola, l’estat té competència exclusiva en la fixació de les bases del règim jurídic dels funcionaris públics.

En el seu moment, al govern espanyol, tan progressista almenys com el de la Generalitat, pot tenir l’acudit de modificar algun aspecte de l’Estatut bàsic de l’empleat públic. Si fos així, la modificació ens afectaria. La Generalitat ens ha assegurat que si l’estat obliga més retallades econòmiques, les d’aquí quedarien sense efecte.

I ara recordem: l’estat ens ha apujat ja l’IRPF. Això és una altra retallada de les nostres retribucions, ja que per un concepte o per un altre, cobrarem menys. La Intersindical-CSC reivindica –a més de la retirada de totes les retallades, és clar– que les pèrdues en els conceptes salarials es tinguin per eixugades per aquest increment en el pagament de ll’Impost sobre la Renda. Cal tenir en compte que la Generalitat també veu incrementat el percentatge que li pertoca en la percepció d’aquest impost.

RECORDA: EL PRÒXIM 18 DE GENER, A LES 17.30, MANIFESTACIÓ CONTRA LES RETALLADES. ENS CONCENTRAREM A LA PLAÇA DE SANT JAUME I ANIREM FINS AL PARLAMENT

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada